Hvad er forebyggende medicin?

Det er undersøgelser vi laver på dit dyr for at opdage problemerne mens de er så små at de er til at håndtere. Det kan f.eks. være at tage at rgt. billede af hjertet på hunde og katte i risikogruppen, at i løbet af dyrets liv tage nogle blodprøver for at undersøge at alt er som det skal være. Forebyggende tandtjek osv.
Man kan tegne abonnement på sundhedsundersøgelser blodprøver mm med vores vetplan abonnement.
Vetplan-sundhedsabonnement
Sundhedsundersøgelser

Sundhedsundersøgelserne er det allervigtigste redskab vi har til at sikre dit dyr et langt og sundt liv. Det er her vi forsøger at opfange tidlige tegn på sygdomme, få undersøgt nyligt opståede tumores eller opdage begyndende gigt, dårligt syn eller overvægt der kan forkorte dit dyrs liv.
Det er også her vi får den vigtige samtale med dig om hvordan dit dyr har det, så vi sammen med dig kan opdage de tidlige tegn på sygdom hos dit dyr. Defor vil vi ofte spørge om rigtigt mange ting og ind imellem vil vi også bede dig om at udfylde et skema omkring dit dyrs sundhed.

Vetplan abonnement

Abonnement på sundhed, synes du nogle gange det er dyrt at gå til dyrlæge og vil du hellere dele betalingerne op i løbet af året. Så kan du tegne et vetplan abonnement hvor du har en månedlig ydelse og så vil der automasik være betalt for f.eks. Sundhedsundersøgelse og f.eks. negleklip.

Blodprøver

Vi anbefaler blodprøver flere gange i løbet af hundens liv. Vi anbefaler at man får en blodprøve når dyret er under et år for at tjekke for medfødte lidelser i organerne. Derefter anbefaler vi 1-2 blodprøver når dyrene er fra 1-7 år når de går hen og bliver senior dyr anbefaler vi blodprøver årligt.

Tandtjek

Vi undersøger tænderne til hver sundhedsundersøgelse for at holde øje med nyligt opståede problemer, derudover tilbyder vi gratis tandtjek ved en sygeplejerske, når det er nødvendigt.
For mange især små hunde er tandsundhed et problem og mange af dem skal som minimum have renset tænder årligt, da der ellers kan opstå paradentose. Når vi tandrenser anbefaler vi altid at man får tage rgt. af alle tænder, da en del af tændernes problemer ligger under tandkødsranden.
Dette gør sig især gældende for kattene som har problemer med resorptioner som først viser sig på tandrødderne, når det er langt i udviklingen kan man se det i munden som en højrød betændelsestilstand i gummen. Dette er særdelses smertefuldt for kattene og de første tegn er tit at de spiser mindre og at de taber mad ud af munden fordi det gør ondt at tygge.
Den eneste behandlingsmulighed for kattene i denne situation er at operere alle tænder med forandringer ud.

Vaccination

Vaccination er også en del af den forebyggende medicin, hvilke vaccinationer dyrene skal have afhænger meget af det enkelte dyr og deres liv.
Hundene vil f.eks. hvert 3. år skulle have en vaccine mod hundesyge, parvovirus og leverbetændelse, mens andre årligt skal have mod leptospirose eller kennelhoste.
Kattene bliver hvert 3. år vaccineret mod kattesyge, mens de årligt skal have vaccine mod katteinfluenza.
Kaninerne skal årligt have en vaccine mog myxomatose, VHD1 og VHD2. Du kan læse mere om det under vaccination på klarup-dyreklinik.dk/vaccine