Vaccination

På Klarup Dyreklinik er vaccination en vigtig del af at forebygge mod sygdom, vi designer dit dyrs vaccinationsforløb så den er dækket bedst muligt uden at få unødige vacciner.
dog-3277416_1920

Vacciner til hund

Hvilke vacciner findes til hund og hvornår skal de gives?

DHP – Hundesyge, Parvovirus og hundesyge

Gives til hvalpe ved 8 og 12 uger samt igen ved 8 mdrs. alderen. Til voksne hunde gives de hvert 3. år.

Hundesyge, parvovirus og hundesyge tilhører kernevaccinerne hos hund.

L – Leptospirose

Gives til hvalpe ved 8 og 12 uger samt igen ved 8 mdrs. alderen. Til voksne hunde gives de hvert år.

Leptospira er en bakterie der smitter fra rotter, primært gennem stillestående vand, såkaldt brakvand. Det kan være engområder, sumpede skovområder, grøfter, søbredder osv. Ligeledes kan leptospira smitte når der står vand op af kloakker. Leptospira er en såkaldt zoonose, hvilket betyder at den kan smitte fra hund til mennesker.

BbPi – Kennelhoste

Gives årligt og kan gives fra 8 ugers alderen. Beskytter effektivt mod kennelhoste, hældes ind i næsen og giver derfra et effektivt lokalt forsvar opppe i næsen som håndterer smitten allerede ved indgangsdøren. En del hundepensioner kræver denne vaccine.

Rabies – Hundegalskab

Gives hvert 3. år til hunde der skal med ud og rejse, en rabiesvaccine skal attesteres i passet. Det er derfor vigtigt du har det med når hunden skal vaccineres.

Herpes – Herpesvirus

Gives til tæver der skal være drægtige, da herpes kan forårsage både abort, dødfødsler og mange døde hvalpe efter fødslen.

Gives 2 gange:

1. Fra start løbetid til 10 dage efter parring
  2. 1-2 uger før forventet fødsel.

Bemærk herpes vaccinen skal bestilles hjem, ring derfor i god tid inden.

Vacciner til kat

Hvad skal min kat vaccineres mod?

Kattesyge (Panleukopeni):

Kattesyge er en alvorlig sygdom som kattene nemt kan dø af, det viser sig ved alvorlig diarre og dehydrering. Nogle katte kan komme sig ved støttebehandling.

Kattesyge er en af kernevaccinerne og skal gives hvert 3. år når kattene er voksne.

Katteinfluenza (Felin Herpes Virus og Felin Calici Virus)

Katteinfluenza kan forårsages af to forskellige vira og derfor vil der også være forskellige symptomer.

• Ved herpes vil der foreksempel kunne være sår på hornhinden, øjenbetændelse,  nysen, snotten og nedsat appetit. Der er også ofte forbigående feber.
  • Ved calicivirus, ser man ofte sår og afsvidninger på tungen, feber, nysen, snotten og nedsat appetit. Den nedsatte appetit skyldes ofte de smertefulde sår på tungen.
cat-3672086_1920
rabbit-4890861_1920

Vacciner til kaniner

Hvad skal min kanin vaccineres mod?

Myxomatose/Harepest:

Myxomatose er en sygdom med stor dødelighed, de fleste kaniner dør indenfor 1-2 dage. Dem der overlever den akutte fase, vil ofte dø senere af følgesygdomme.

Sygdommen viser sig ved at kaninen hæver op omkring øjne, hoved og kønsåbninger. Der vil opstå vejrtrækningsbesvær og sygdommen er meget pinefuld for kaninen.

Da der ingen behandling er vil kaninen oftest dø, eller blive aflivet.

VHD1/VHD2 (RHD1/RHD2):

VHD står for viral hæmorrhagisk disease eller viral blødersygdom. Hvilket betyder at kaninen får blødninger i organer og luftveje. De dør pludseligt og ofte uden varsel. Dog er VHD2 lidt mildere og med knap så høj dødelighed. Dødeligheden ligger på 60-90%

Vaccinationsprogram:

Kaninerne vaccineres med 1 vaccine da man nu kan få alle 3 samlet i en vaccine.

Vaccinen hedder Nobivac myxo plus, vaccinen dækker i 12 mdr.