dog-4072653_1920

Bliv klar til ferien

1. Rejse med kæledyr

Generelt er der regler om at dyret skal være:

• ID-mærket med ISO-chip
  • Vaccineret mod Rabies (Pas er typisk gyldigt 21 dage efter vaccination.)
  • Have et gyldigt EU kæledyrspas.

Hvis det er på plads, så tjek fødevarestyrelsens hjemmeside om der er særlige regler i nogle af de lande du rejser igennem på vej mod din destination, samt hvad reglerne er for destinationen.

Fødevarestyrelsens guide kan findes her:

2. Pas

Ofte skal der laves pas, passet skal for de fleste rejser laves 21 dage før man skal rejse. Dette gælder også hvis man skal rejse gennem Sverige på vej til Bornholm. Samtidig skal hunden og katten have en rabies vaccine.

Passet laves hos din dyrlæge og du kan typisk få det med hjem samme dag. Passet er gyldigt i 3 år, hvis passet skal forlænges skal dyret have en revaccination med rabies.

Ved nogle lande skal passet dog laves i meget god tid, fordi der skal laves blodprøve inden passet er gyldigt. Blodprøven kan typisk udtages 4 mdr efter hunden har fået en vaccine mod hundegalskab (Rabies)

3. Behandling mod sandfluer, myg og flåter

Sydpå er der en del insekter som kan overføre forskellige parasitter, f.eks. leishmania, babesia og erlichiose.

Derfor er det en god ide at behandle med et loppe flåtmiddel der virker på disse insekter.

Snak med din dyrlæge om hvad der kan bruges, når i skal sydpå.

4. Rejse med bil

Fordelen ved at have dyret med i bilen er at man hele tiden kan kigge til hunden og man kan holde tilstrækkelige pauser undervejs.

Der er dog nogle ting man skal være opmærksom på:

• Det er vigtigt at der enten er aircondition i bilen, eller at man har kølemåtter eller andet med så dyret ikke får det for varmt. Dette er især vigtigt for kaniner og kortsnudede hunde- og katteracer.
  • Det er vigtigt at dyret er vant til at køre i bil og ikke bliver for stresset, hvis man har brug for lidt mildt angstdæmpende kan man f.eks. bruge DAP spray, Anxitane eller Calm.

5. Rejse med fly

Rejse med fly kan være nødvendigt til nogle destinationer, dyr under 8 kg kan man ofte få lov at tage med i kabinen. Men større dyr skal fragtes i et særligt lastrum.

Dette kan være meget stressende for dyret, hvis de ikke er trygge i den transportkasse de skal rejse i. Det er derfor vigtigt man i god tid begynder at træne hunden til rejsen. Ydermere kan det være en god ide med en mild angstdæmper til rejsen, f.eks. anxitane eller calm.

6. Rejse med tog

Rejse med tog kan være en rigtig god måde at rejse på for dyrene. Der er ofte et godt klimaanlæg i toget der sørger for en behagelig temperatur, og man kan have sit dyr hos sig hele tiden under rejsen, og har derved mulighed for at fodre og give dyret vand undervejs.

Den eneste ulempe er dog at det kan være svært at komme ud og lufte en hund undervejs, og er det en længere togtur er det derfor vigtigt at sikre sig at hunden kan komme ud undervejs. Og tjekke inden hvilke stationer det kan lade sig gøre på.